van: ‘Weet jij al wat je wilt worden?’ naar ‘Wat doe jij nou?!’

Deze vraag wordt op zoveel verjaardagen gesteld, vanaf het moment dat je kunt praten. Was het rijdend op een trapfietsje met een brandweerhelm op nog klip en klaar wat de toekomst je ging brengen, tegen de tijd dat een vervolgopleiding moet worden gekozen is het een stuk lastiger.

Want wat wil je eigenlijk worden? Aan welke uitdagingen van morgen binnen de samenleving wil je nu echt gaan bijdragen? Welke opleidingen zijn er? Wat zijn nu echt ervaringen van de studenten en welke vragen moet je eigenlijk aan jezelf stellen om tot een goede keuze te komen?

Wanneer je een keuze moet gaan maken, opgelegd door de decaan op school, is het vaak al eigenlijk te laat. En ben je bijna op weg naar iets wat in de familie zit (maar niet perse je eigen voorkeur heeft), iets waarvan je denkt dat het een baan en veel geld op zal leveren (ervaring leert dat dit over tien jaar alweer kan veranderen en je het dan echt van eigen motivatie moet hebben) of een tussenjaar (terwijl je helemaal niet van reizen houdt of fulltime aan de slag wilt bij je tijdelijke bijbaantje).

Er zijn de laatste jaren wel verbeteringen gekomen in databases met informatie over opleidingen, maar nog geen tool die verhalend de jongeren meeneemt. De onderwijsinstellingen (MBO, HBO en universiteiten) en scholen in het voortgezet onderwijs werken binnen de eigen cirkel. De leerling is de verbindende schakel tussen beide. Studio NoMoreMondays heeft deze vraag opgepakt en wil een bijdrage leveren door online verhalende inspiratie te bieden aan de zoekende jongere.

Door verhaallijnen toe te voegen, de jongere te laten reflecteren op de eigen capaciteiten en wensen, te informeren over opleidingen in diverse richtingen en handreikingen te geven om een eigen vervolgpad te gaan bewandelen heeft de tool ‘Wat doe jij nou?!’ een schakelfunctie. Het inspireert door gebruik van persona’s die gaandeweg hun eigen verhaal vertellen aan de gebruiker van de tool, die via een app op de smartphone overal verbonden kan zijn.

Het voegt het toe aan de vraagbehoefte van zowel de jongere (die een vervolgopleiding zoekt), de middelbare scholen (die de tool ook klassikaal in kunnen zetten binnen mentorklassen). Daarnaast hebben technische opleidingen nog een achterstand, door vanaf de ontwikkeling van de tool te werken met een middelbare school dat inzet op techniek door een technasium op school te hebben, willen wij juist deze beroepen van de toekomst onder de aandacht brengen. Door de mix van tool en online portal, makers die door de tool aan elkaar verbonden worden en de sectoroverstijgende werking en vraagbehoefte is het een eigentijds product.

Meer informatie over deze toepassing? Stuur een mail naar info@nomomo.nl